هیپنوتیزم (Hypnotism)

هیپنوتیزم (Hypnotism)

فرا روانشناسی ،(علوم فراحسی و متافیزیک،هیپنوتیزم)
هیپنوتیزم (Hypnotism)

هیپنوتیزم (Hypnotism)

فرا روانشناسی ،(علوم فراحسی و متافیزیک،هیپنوتیزم)

هیپنوتیزم و عرفان



هیپنوتیزم و عرفان

 

در چند مقاله قبلی پیرامون هیپنوتیزم صحبتهایی شد و درجاتی از عمق هیپنوتیزم هم بیان شد درجات و فوائدی که از آنها بیان شد فوائد هینوتیزم ازدرجه علمی بود اما درواقع دو نگرش به هیپنوتیزم وجود دارد.

1-      نگرش غربی به هیپنوتیزم که قدمت آن از زمان کشف آن توسط مسمر(صده هجدهم میلادی) تاکنون بوده این پدیده یک شاخه از علم روانشناسی بوده و دارای درجات و فوائدی است که به همراه یعضی از کاربردهای آن با هم صحبت کردیم.

2-       2- نگرش شرقی به هیپنوتیزم یک نگرش فلسفی بوده و تاریخ کهنی دارد. در عرفان هندی این پدیده اززمان بودا (2500 سال پیش تاکنون مستند است) و قدمتی به همین حدود نیز در تاریخ ایران دارد و پس از ظهوراسلام تمام عرفای مسلمان ایرانی نیز ازاین پدیده بسیار یاد کرده اند عرفایی نظیر خیام - عطار نیشابوری - ابوسعید ابوالخیر و مولانا که عارف مشهور شرق و غرب میباشد ازاین حالات روحی مراقبه و جذبه (نام فلسفی هیپنوتیزم) بسیارصحبت شده است.

 

در ایمیلهای قبلی از رازقانون جاذبه و ارتباط آن با هیپنوتیزم صحبت کردیم و شاید بتوان موفقیت در زندگی را هدف نهایی از نگاه علمی به هیپنوتیزم دانست درحالیکه از دیدگاه فلسفی هیپنوتیزم هدفی والاتر و درجاتی عمیقتر از آنچه بیان شد دارد. در عرفان شرقی مصداق این شعرمعروف که حتما شنیده اید: (ملاشدن چه آسان ،آدم شدن چه سخت است) هدف انسان اززندگی رسیدن به کمال است واین کمال فقط عالم شدن نیست بلکه به مقام انسانیت رسیدن است . در واقع میتوان گفت کاربرد جذبه( هیپنوتیزم) نزد عرفابه مقام انسانیت رسیدن است.

و عجبا!!! که گاه از هدف چه دور میشویم

عجیب است ما انسانها که برای کوچکترین کارهای خود دلیل و منطقی داریم و اگر کسی را ببینیم در حال انجام کار بیهوده ایست که دلیل برای آن ندارد اورا دیوانه مینامیم اما خودمان جواب مهمترین سوال در زندگی هر بشر را نمیدانیم

این سوال که چرا زندگی میکنیم؟

زندگی کاری است که تمام وقتمان را به خود اختصاص داده و برای ادامه آن دست به هر کاری میزنیم. من معتقدم در روزگار ما یعنی قرن21، قرن ارتباطات و اطلاعات هنوز هم اگر از 95درصد انسانها( از اقشار مختلف مردم) سوال کنید: ب

برای چه به دنیا آمده ایم و برای چه زندگی میکنیم؟

اکثریت پاسخ صحیح را نمیدانند !!!(باور نمیکنید؟ همین الان امتحان کنید از دیگران این سوال را بپرسید: چرا زندگی میکنیم؟ ببینید عموما جوابی ندارند و یا جواب غلط میدهند مثلا میگویند: زندگی میکنیم به آرزوهایمان برسیم یا شاد باشیم یا وظیفه داریم!!و جوابهای بی ربط دیگر )

جالبتر اینکه اگر احیانا از 5 دصدی هم که جواب صحیح را میدانند و میگویند :

ما به دنیا آمده ایم تا به کمال برسیم

اغلب در همین حد کلی پاسخ را میدانند و این کلی گویی نمیتواند موثر باشد اینکه ما به کمال برسیم یعنی چه ؟

اصولا کمال انسانی چیست ؟

برای اینکه بفهمیم هیپنوتیزم چگونه انسان را به درجات بالاتر انسانی سوق میدهد ابتدا سعی میکنیم این درجات را روشنتر ببینیم، این مطلب همچنین به عنوان تست انسانشناسی راه خوبی است تا بفهمیم در حال حاضر با توجه به افکار و رفتارمان درکدام درجه انسانیت قرارداریم و سپس به هیپنوتیزم از نگاه عرفا مینگریم تا بفهمیم چگونه با هیپنوتیزم میتوان انسانتر بود.

کلاس یا درجات صعود انسانی

در اثر تمرینات یوگا وخودهیپنوتیزم درجه هوش،درک ،فهم،عقل وبطور کلی نبوغ و شخصیت و انسانیت مانیز ترقی میکند، همانطور که هرشخصی از کلاس اول ابتدایی شروع میکند واز نقطه نظر یادگیری بالا میرود و تا به مرحله لیسانس وفوق لیسانس میرسد همنگونه تمرین و ورزشهای یوگا و خودهیپنوتیزم، کلاس به کلاس شعور وآگاهی ما را بالا میبرد. مراتب و طی درجات شعور وآگاهی تعاریف و تقسیم بندی های مختلفی دارد یکی از ساده ترین نگاهها دیدگاه مکتب ((گورجی اف_اسپنسکی)) است این مکتب که در مغرب زمین پیروان بسیار دارد، طی درجات شعور و آگاهی و عقل بشر را هفت درجه یا کلاس تقسیم کرده است.

درجات یا کلاسهای بشر

بشر کلاس اول:

بشر کلاس اول یا بشری که شعورو هوشش هنوز درجه اول است،این بشر در درجه حیوانی است،((من)) و((تن)) خود را یکی میداند، حرکات و وظایف حیوانی را او دائما بر وظایف فکری و ذهنی او میچربد. برای او آموختن بر اساس تقلید یا احساسات حیوان پایه گذاری شده است همه چیز راباید حفظ کند. معلومات را باید به زور به اوخوراند وتعلیمش داد و او نیز مانند طوطی هرچه آموخته باشد تکرار میکند.

بشر کلاس دوم:

بشری که شعور وهوشش هنوز درجه دوم است یک پله ازبشر کلاس اول بالاتر است. یعنی علاوه برغرائز حیوانی، احساسات رشد کرده ای نیز دارد، چنین بشری تابع احساسات خود است، تابع عقل ومنطق، خوبی وبدی وزشتی وزیبایی نیست، یعنی به دنبال چیزی میرود که احساساتش بسوی آن کشش دارد مثلا معتاد میشود چون میل و احساس به مواد مخدر پیدا میکند.

بشر کلاس سوم:

بشر درجه سوم بشری است که عقل ومنطق او نیز رشد کرده است، استدلال میکند، تمیز و تشخیص میدهد،از کتابها استفاده میکند ،بکمک مطالعه و کتاب میتواند دانشمد شود. این مکتب معتقد است که تمام نوع بشر در هنگام تولد به ذات و غریزی در یکی از این سه درجه قرار دارند، واگر بخواهند به درجه بالاتری ازهوش وذکاوت و نبوغ بسند، باید شروع به تربیت نفس ومبارزه با هوی وهوس خود نمایند. بعبارت دیگر به کمک عرفان ،تصوف ،یوگا و خودهیپنوتیزم خود را به کلاس یا درجه بالاتری از هوش عالی برساند.

بشر کلاس چهارم:

بشر کلاس چهارم بشری است که شروع به تربیت نفس خود نموده واز طریق تمرکز فکر تاحدودی درجه هوش ونبوغش بالا آمده است ،ضمیر ناخوداگاهش در حال تمرکز یافتن است و میخواهد بر روی یک (من) متمرکز شود وسایر (من) ها یاتمیلات وشهوات مختلف و رنگارنگ را به دور بریزد.

بشر کلاس پنجم:

بشر کلاس پنج یا درجه پنج به (احدیت)پیوسته، بعبارت دیگر به حالت دائما خودهیپنوتیز درامده است،روشن بینی خاص وخارق العاده ای نسبت به بسیاری ازامور دارد، دانشش به حدکمال است،دانش غیر قابل تقسیم این شخص فقط دارای یک (من) غیرقابل تقسیم است و دانشی که دارد از خود نهاد اوست، اکتسابی از خارج و ازکتب نمیباشد.

بشر کلاس ششم:

بشر کلاس ششم به درجه ای از فهم،هوش، درک، روشن بینی ونبوغ رسیده است که همه قوای باطنی وشعور او مافوق فهم وشعور انسانهای معمولی است ولی هنوز برخی از صفاتش دائمی وسری نشده است ولی مراکز عالیتر در وجود او بکار افتاده است.

بشر کلاس هفتم:

یا درجه هفت به حد اعلای تکامل وذکاء رسیده، اراده ای آزاد دارد وآن (من) که دروجود اوست دائمی وپایدار وتغییر ناپذیر است. ای بشر دارای دانش خارجی به همه چیز است وشعر: از عبادت نی توان الله شد میتواند موسی کلیم الله شد درباره این قبیل اشخاص کاملا صادق است، عرفای بزرگ، ویوگی های بزرگ به آن درجه از خود ساختگی رسیده اند. انسانهای کلاس هفتم علاوه برتوانائی انجام کرامات، به آرامش به معنی واقعی رسیده اند، غم هیچ چیز را نمیخورند، هیچ یک از طوفانها و گردبادهای بنیان بر انداز از حوادث و وقایع اجتماعی، آرامش آنها را برهم نمیزند واقع بین بمعنی واقعی هستند، ظواهر فریبنده زندگی که عبارت از جاه وجلال ، شهرت وثروت وشهوت است آنها را فریب نمیدهد.

 






نظرات 2 + ارسال نظر
ماءده یکشنبه 10 تیر‌ماه سال 1397 ساعت 02:34

سلام مطلبتون عالی بود
شما کلاسی در مورد اموزش این مطالب ندارید
یا من کجا میتونم بیشتر در این مورد یاد بگیرم لطفا راهنماییم کنین

salam vaght bekher chenanche alaghe mand be yadghiri hastid bayad adrese Email khod ra va shomare tamas az tarighe whatsapp ersal konid ke betonim ba shoma tamas beghirim va dar bare amozesh

پروانه خوش شانس پنج‌شنبه 17 شهریور‌ماه سال 1401 ساعت 20:14

سلام من می خوام از طریق هیپنوتیزم به دوران قبل از تولدم و حتی قبل تر برم ،آیا در این موسسه امکان همچین کاری هست ؟؟؟

salam bale emkanesh hast ama bayad yad beqirid va khodeton anjam bedid ke be uon miqan khod hipnotizm dar sorati ke khastid ye shomare tamas ersal be farmaid va whatsapp dashte bashe ke tamas beqiram

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد