هیپنوتیزم (Hypnotism)

هیپنوتیزم (Hypnotism)

فرا روانشناسی ،(علوم فراحسی و متافیزیک،هیپنوتیزم)
هیپنوتیزم (Hypnotism)

هیپنوتیزم (Hypnotism)

فرا روانشناسی ،(علوم فراحسی و متافیزیک،هیپنوتیزم)

هیپنوتیزم چیست و چه کاربردی دارد



هیپنوتیزم چیست و چه کاربردی دارد

 

دکتر جیمز برید انگلیسی طی تحقیقاتی متوجه شد بعضی بیماران وقتی به یک نقطه ثابت نورانی نگاه میکنند دچار تغییرات خاصی میشوند و به تدریج دریافت این تغییرات به گونه ایست که بیمار به خواب فرو میرود و در حالت خواب به سوالات پاسخ میدهد. بعد از او بزرگان دیگری از جمله شارکو و فروید نیز مطالعاتی در این زمینه انجام دادند . شارکو معتقد بود هیپنوتیزم یک تجربه شخصی است که ۹۰ درصد مردم میتوانند آن را تجربه کنند و فروید از طریق ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه افراد نظریه های مختلفی را ارائه داد.

 

موارد کاربرد هیپنوتیزم

 

هیپنوتیزم شاخه ای از علم روان شناسی است که فرد بوسیله تلقین به خواب مصنوعی فرومیرود و از حالت هوشیاری خارج میشود. هیپنوتیزور (شخصی که هیپنوتیزم میکند) ذهن ناخودآگاه فرد را هدف قرار میدهد و تحت کنترل خود درمی آورد.این عمل با گفتگو و تلقین انجام میشود.

 

هیپنوتیزم و کاربردهای آن

 

هیپنوتیزم جنبه علمی و قانونی دارد ولی باید از شرایط عرفی خود خارج نشود و تعهد مشاور یا هیپنوتیزور مهم است. یک روانشناس باید در چهارچوب علم روانشناسی عمل کند و نباید در اسرار یا سایر مسایل شخصی بیمار سرک کشیده شود چون میخواهد تنها به مشکل پی ببرد.

 

شاید پیش خودتان بگویید اگر دسترسی به ذهن شخص تا این اندازه راحت است،چرا در دادگاه ها برای اعتراف گرفتن از مجرمان،قاضی و دادپرس و … لازم است؟ در پاسخ باید گفت هیپنوتیزم زمانی موفق است که فرد همکاری کند و آمادگی لازم را داشته باشد. اما مجرم هیچگاه همکاری نمیکند و هیچ جرمی را هم به گردن نمیگیرد. البته هیپنوتیزم در قانون کاربرد دارد مثلا در یک حادثه تصادف رانندگی پسربچه ای دو شماره ماشین را فراموش کرده بود و توانستند با هیپنوتیزم این دو شماره خودرو را بدست آورند.

 

یکی از موارد کاربرد هیپنوتیزم، سبب شناسی یا علت شناسی است و از آن برای یافتن دلایل بیماری و دوگانگی شخصیتی یا دانستن منشا عذاب و رنج بیمار کمک میگیرند.کاربرد دوم درمانی است ، برای پی بردن به آسیبهای گذشته و تداعی ذهنی بیمار از آن استفاده میشود . مثلا اگر فردی در کودکی مورد آزار جنسی قرار گرفته است ، با هیپنوتیزم افکار را بررسی و طی جلسه های مختلف خاطره را از ذهن او پاک میکنند.

 

هیپنوتیزم در درمان پزشکی و دندانپزشکی و عمل جراحی نیز کاربرد دارد ، مثلا اگر پزشک زنان از علم هیپنوتیزم آگاهی کامل داشته باشد میتواند از این روش زن باردار را بدون استفاده از داروهای ضد درد سزارین کند. هیپنوتیزم در زایمان طبیعی عمل نمیکند زیرا زن باردار هنگام دردکشیدن حالتهای متغیری دارد ولی در سزارین چنین نیست.

 

برخی از “روش پاندولی” برای هیپنوتیزم کمک میگیرند و با گرفتن یک شی متحرک جلوی چشم و تلقین و پیامهای هیپنوتیزم،فرد را به خواب عمیق یا نیمه عمیق میبرند.روشهای دیگر ، منقبض کردن عضلات،روش دمیدن، روشهای تصویرسازی یا گوش کردن به آهنگهای ثابت و منظم و با ریتم خاص است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد