هیپنوتیزم (Hypnotism)

هیپنوتیزم (Hypnotism)

فرا روانشناسی ،(علوم فراحسی و متافیزیک،هیپنوتیزم)
هیپنوتیزم (Hypnotism)

هیپنوتیزم (Hypnotism)

فرا روانشناسی ،(علوم فراحسی و متافیزیک،هیپنوتیزم)

انواع‌ هیپنوتیزمها

انواع‌ هیپنوتیزم و یک‌ روش‌ ساده‌ دگر هیپنوتیزم‌  

تکنیکهای‌ بسیار فراوانی‌ هست‌ تا یک‌ حالت‌ خواب‌ مصنوعی‌ ایجاد نماید (هیپنوتیزم‌) اگر بیاد داشته‌ باشید در تعریف‌ کلمه‌ هیپنوتیزم‌ گفتیم‌،هیپنوتیزم‌ به‌ عمل‌ خواب‌ مشتق‌ از ریشه‌ یونانی‌ هیپنوسیس‌ به‌ معنی‌ خواب‌ است‌ ، کلمه‌ هیپنوتیزم‌ به‌ عمل‌ خواب‌ کردن‌ اطلاق‌ می‌شود و کلمه‌ هیپنوزحالت‌ خلسه‌ و رخوئی‌ است‌ که‌ توسط‌ هیپنوتیزم‌ کنند و یا همان‌ هیپنوتیزور (عامل‌) در شخص‌ هیپنوتیزم‌ شونده‌ (سوژه‌) حاصل‌ می‌شود عامل‌مستعد می‌سازد. هیپنوتیزم‌ را می‌توان‌ از راه‌ دور و حتی‌ با وسائلی‌  مانند مورس‌، بیسیم‌، تلفن‌، تلوزیون‌ و حتی‌ بدون‌ وسائل‌ فیزیکی‌ و بار روشهای‌دیگر مانند روش‌ باند ولی‌ مانیوتیزم‌ نخطه‌ سیا چراغ‌. نور شمع‌ چشم‌، آیند  شمارش‌  معکوس‌  شمارش‌ 2 و 1 ، روش‌ باز و بسته‌ کردن‌ پلکها و غیره‌ ...ایجاد نمود البته‌ برای‌ تمام‌ این‌ مواردها روشهای‌ (متود) خواص‌ و سوژهای‌ خواص‌ می‌باشد. قاعده‌های‌  مهم‌ ایجاد یک‌  حالت‌ خواب‌ مصنوعی‌  به‌ترتیب‌  زیر می‌باشد که‌ باید  به‌ دقت‌ فراهم‌ و تمرین‌ نماید. 

یک‌: محیط‌ مناسب‌ و آرام‌  

دو: اعتماد سوژه‌ و رضایت‌ صد در صد آن‌ جهت‌ فرو رفتن‌ به‌ یک‌ خواب‌  مصنوعی‌ جهت‌ موضوع‌ خواص‌ هیپنوتیکی‌ 

سه‌: تست‌ سوژه‌ جهت‌ انتخاب‌ یک‌     مناسب‌ برای‌ هیپنوتیزم‌. 

چهار: در صورت‌ امکان‌ روی‌ سوژه‌ به‌ سمت‌ شمال‌ قرار گیرد.  

پنج‌: شرایط‌ تلقین‌ را آماده‌ سازید. 

شش‌: در صورت‌ امکان‌ و یا لزوم‌ قبل‌ از شروع‌ به‌  هیپنوتیزم‌ یک‌ برنامه‌ کامل‌ بنویسید و بعد از نوشتن‌ آن‌ را مرور نمایید. 

هفت‌: سوژه‌ را در روی‌ یک‌ صندلی‌ مناسب‌ و یا تخت‌ قرار دهید.  

تلقین‌ را با صدای‌ یک‌ نواع‌ و آرام‌ شروع‌  نماید و به‌ همین‌ صورت‌ ادامه‌ دهید ذهن‌ سوژه‌  را در صورت‌ درمان‌ مستمرگز نمائید.  

همیشه‌ از کلمات‌ مناسب‌ و درخور سوژه‌ استفاده‌ نماید و هرگز از کلمات‌ منفی‌ استفاده‌ نکنید بلکه‌ از کلمات‌ مثبت‌ و نیروبخشأ شا و امثال‌ آن‌ به‌ کاربگیرید. جهت‌ پیش‌ رفت‌  بهتر ایت‌ ایجاد سبک‌ وزنی‌  و پرواز دست‌ را سوژه‌ تجربه‌ نماید.  

*کلمه‌ هیپنوتیزم‌ رسماً از جانب‌  دکتر جیمز برید پیشنهاد گردیدده‌ و عمومیت‌ یافت‌ است‌.  

شرایط‌ تلقین‌ : 

  

این قسمت قبل ازاجرای تکنیک باید به دقت مرورشود

یک‌: عبارات‌ مورد استفاده‌ برای‌ تلقین‌ باید موجز و حتی‌ الامکان‌ فصیح‌ باشد.

دو: عبارات‌ تلقین‌ باید بر انگیزنده‌ احساسات‌ و محرک‌ نیروهای‌ ذهنی‌ و اراده‌ باشد.

سه‌: اعتقاد و اطمینان‌ به‌ اثربخشی‌ تلقینات‌ در مورد خود و یا دیگران‌ ضرورت‌ دارد.

چهار- کلمات‌ و جملات‌ در تلقینات‌ شفاهی‌ باید با توجه‌ به‌ روحیه‌ و منش‌ فرد مورد تلقین‌ انتخاب‌ گردد.

پنج‌ : چنانچه‌ تلقین‌ را در مورد شخص‌ دیگری‌ اجر میکنم‌. ادای‌ عبارات‌ باید با انگیزش‌ احساس‌ و نفوذ در خود ما همراه‌ باشد تا در دیگری‌ نیز اثر بخشد

شش‌: تلقینات‌ موقعی‌ اثر مفید و سازنده‌د ارد که‌ اجرا کننده‌ آن‌ گوینده‌ دارای‌ شخصیت‌ و نفوذ قابل‌ قبول‌ از دیدگاه‌ شخص‌ مورد تلقین‌ باشد.

هفت‌: سوژه‌ باید به‌ عامل‌ اعتماد داشته‌ باشد تا تلقین‌ را قبول‌ نماید.  

یک‌ متود خیلی‌ ساده‌ جهت‌ دگر هیپنوتیزم‌ 

سوژه‌ را همانطور که‌ قبلاً توضیح‌ داده‌ شده‌ آمده‌ سازید و بعد بگوید شانه‌ها و بدن‌ خود را شل‌ نماید و کف‌ پاها را روی‌ زمین‌ قرار دهد و یک‌ نفس‌عمیق‌ بکشید و آرام‌ آرام‌ آن‌ را  بازدم‌ نماید.

تل‌قینات‌ را شورع‌  کنید . و به‌ او بگوئید به‌ یک‌ شیئی‌ نورانی‌ و یا تخطه‌ سیاه‌ متمرکز شود و بعد از چند دقیقه‌  تلقینها را به‌ او بگوید.

چشمهایت‌  خسته‌ می‌شود

می‌خواهد بخواب‌ ...

خوابت‌ می‌آید ....

پلکهایت‌ سنگین‌ شده‌ است‌. ....

بخواب‌

بعد از اینکه‌ سوژه‌ را تست‌ کردید که‌ به‌ خواب‌  رفته‌ است‌، بهتر  است‌ جهت‌ سنگین‌ کردن‌  خواب‌  سوژه‌ مقداری‌ پایین‌ کف‌ دست‌، بدون‌ برخوردفیزیکی‌ با  فاصله‌ 5 سانتی‌ متری‌ از بالا به‌ پائین‌ انجام‌ دهید. مفید خواهد بود. بعد از ینگین‌ نمودن‌ خواب‌ سوژه‌ می‌رسیم‌  به‌ حالتهای‌ دیگر و یادرمان‌، از قبیل‌ انرژی‌ درمانی‌ ، کاتالپسی‌، بحسی‌ موضعی‌ - لتارژی‌ - ارتباط‌ با ارواح‌ . فرافکنی‌، ذهنی‌ و یا موضوعات‌ دیگر البته‌ باید یادآوری‌ نمایم‌که‌ در صورت‌ اقدام‌  به‌ دگر هیپنوتیزم‌  باید یک‌ نفر که‌ در این‌ کار استاد هستند حضور داشته‌ باشد تا اینکه‌ مشکلی‌  اتفاق‌ نیفتد.  

اگر سوژه مقاومت نماید در حالت هیپنوتیزم کردن ؟

ولی بعضی اوقات که بیمار مقاومت می نماید فوراً یک دست به پیشانی سوژه بگذارید و با دست دیگر آهسته حفره چشم او را فشار دهید. اگر مدت بیست دقیقه به همین حال بمانید . سوژه بخواب عمیقی فرو خواهد رفت.  

با این حال بعضی از سوژه ها باز هم مقاومت نموده و بدنشان بهمان حال باقی می ماند . در این صورت سوژه را بنشانید و یک شیء درخشان و یا نورانی جلوی چشمانش نگاه دارید . مثلاً یک ....

به خوابرو بگوئید که بخوابیدن فکر کند و دستهایش را کنار بدنش بگذارید مدت چهار تا پنج دقیقه شی ء درخشان و یا نورانی را جلوی او نگاه دارید . و بگوئید چشم از آن شئ  درخشان بر ندارید . اگر تعادلش بهم خورد او را راحت بخوابانید و سر تنگ را بدستش داد . و بگوئید که به فاصله پنج تا شش سانتی متری چشمانش نگاه داشته و با آن نظر کند.

مدت یک ربع ساعت او را بحال خود بگذارید تا چشمانش بسته شود اگر چشمانش را بست که خوابیده است . ولی چنانچه چشمانش را باز کرد دستهایتان را به روی چشمانش بگذارید و ببندید و با تحکم بگوئید محال است . بتوانی چشمانت را باز کنی اگر چشمانش را باز نکرد مطمئن باشید که خواب است ولی در صورتیکه چشمانش را باز کرد نمی توانید مطمئن شوید که بخواب رفته است . سپس از جمجمه تا سر معده او را پاس دهید مطابق شکل () اگر پلکهایش بهم خورد با دست خودتان چشمانش را ببندید و بگوئید , مقاومت مکن سلامتی تو بسته باینست که بخوابی موقعی که اعصاب سوژه مرتعش گشت و بطور محسوسی لرزید مطمئن باشید که سوژه می خواهد اگر با حوصله و دقت این متد را ادامه بدهید اثر آن صددرصد است   

چطور سوژه خواب رفته را بیدار کنیم ؟  

سوالاتی که معمولاً می شود این است که آیا ممکن است شخص هیپنوتیزم شده بیدار نشود ؟ و این مهمترین سوال است که همه می پرسند . ملت این پرسش هم ترس از ناخود آگاه مردم از مرگ است . به هر حال در پاسخ این سوال که آیا سوژه ممکن است از خواب بیدار نشود ؟ باید بگویم که چنین چیزی امکان ندارد . حتی اگر عامل هم عمداً سوژه را بحال خود رها کند و از خواب بیدار ننماید باز هم سوژه خود به خود از خواب هیپنوتیزمی بیدار خواه شد. و دلیل آن این است که بمحض اینکه خوابرو خواب شونده را بحال خود رها کند چند دقیقه بعد فوراً خواب هیپنوتیزم تبدیل به خواب طبیعی شده و خواب رفته بیدار می شود.

موارد خیلی مهم و زوری

خطر بزرگ هزار بیداری است .

اگر سوژه را با عجله و تند و بدون تلقینات آرامش بخش بیدار کنیم , سوژه دچار سردرد و ناراحتی های عصبی خواهد شد. و ممکن است ماهها و شاید سالها دچار عصبیت و یا نگرانی و اندوه و یا ناراحتی عصبی دیگر باقی بماند . همچنین اگر خواب کننده فراموش نماید که اثرات تلقینات نمایشی را از بین ببرد همین اشکلات باقی خواهد ماند.

پس بهتر است که سوژه رابه آرامی و تلقینات زیر بیدار نمود.